zondag 23 oktober 2016

Tegengestelde meningen een cliëntenraad

“Het is de gewoonste zaak van de wereld dat je als mantelzorger de kamer van je familielid even schoonmaakt. Als je dat nog niet eens over hebt voor je naaste?” Zegt een lid van een cliëntenraad.
Het gaat over schoonmaken in een verpleeghuis. De bestuurder gaat onderzoeken wat familieleden kunnen doen. Dit wordt besproken in de cliëntenraad.
Twee andere leden van de raad reageren als door een wesp gestoken”
“Kom nou zeg al jaren doe ik veel voor mijn moeder, kom meerdere keren in de week langs. Ik neem haar mee naar buiten doe spelletjes in de huiskamer, schenk koffie. Niets is te veel. Maar moet ik ook nog gaan poetsen hier? Dan zeg jij dat ik niet genoeg over heb voor mijn moeder. Belachelijk idee”

•    Jouw rol als coach ondersteuner
Je bent onafhankelijk.  Je laat je mening of oordeel geen rol spelen. Je richt je op het proces en niet op de inhoud. Maar hoe pak je dat nou aan? 
•    Bij emoties gaat het over iets belangrijks.
Benoemen van de boosheid maakt mensen vaak alleen maar bozer.
“Ik zie dat je boos wordt” of sussend “Rustig maar” helpt meestal niet.
Als mensen boos worden of emotioneel reageren, weet je zeker dat het over iets belangrijks gaat. Erkennen dat het een belangrijk onderwerp is lucht al een beetje op.  Bijvoorbeeld:
“Dit onderwerp is voor jullie beide heel belangrijk hè, klopt dat?”
Je mag een “Ja” verwachten. Het belang wordt door jou erkend. De inhoud laat je even voor wat het is.
•    Wat hebben we gemeenschappelijk?
Dikwijls zijn mensen het er wel over eens dat ze het allebei belangrijk vinden. Maar ze vinden allebei iets anders belangrijk aan het onderwerp.  Toch heb je al iets gemeenschappelijks: Ze vinden het een belangrijk onderwerp. Er volgen zinnen die beginnen met “Maar…hij moet niet zeggen dat..etc..”
Je kunt dat erkennen door weer te benadrukken “Het roept inderdaad nogal wat op, daaruit begrijp ik dat het een belangrijk punt, klopt dat?”
Als coach/ondersteuner kun je vragen of ze het belangrijk genoeg vinden het te bespreken.
“Vinden jullie het belangrijk genoeg om te bespreken binnen de cliëntenraad?”
Ook hier mag een “Ja” verwachten. (Als ze “Nee” zeggen is het ook goed.)
Ze hebben al twee dingen gemeenschappelijk: er is iets belangrijks en het is de moeite waard te bespreken.
•    Meerdere meningen zijn juist nuttig
Nu kun je toelichten dat het ook waardevol is voor een cliëntenraad dat er meerdere meningen zijn. “De cliëntenraad vertegenwoordigt het perspectief van de cliënten en hun familieleden. Jullie zullen vast mensen vertegenwoordigen die er ook zo over denken. Dat is normaal. Het zou mooi zijn om in het advies van de cliëntenraad allebei de kanten te betrekken. Daar wordt het advies beter van. Dan hebben we meer draagvlak. Hebben jullie ideeën hoe we daar het best naar toe kunnen werken?”
Misschien is deze vraag wel te moeilijk. Dan kun je overwegen om het proces te sturen. Bijvoorbeeld:
“Graag wil ik met jullie bespreken wat jullie belangrijk vinden aan het onderwerp ‘familie helpt mee met schoonmaken’, het is dan belangrijk elkaar niet in de rede te vallen. OK? “

•    Is er iets wat jou aanspreekt in deze aanpak?
•    Wat zou je hiervan eens willen uitproberen?
•    Op welke ideeën brengt je deze aanpak?

Toegepaste technieken:

-    Erkennen van het perspectief van de ander: Aansluiten liefst met de woorden van de ander
-    Normaliseren: Het is normaal dat er verschillende meningen zijn
-    Emoties reguleren: Bij emoties is er iets belangrijks aan de orde.
-    Mutualiseren: waar zijn we het over eens?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten