wmogesprekstraining.nl

Tweedaagse training
wmogesprekstraining.nl 
Deze training is ontwikkeld voor gespreksvoerders in de WMO die het Keukentafelgesprek voeren. De training bestaat uit 30 % theorie en 70 % praktische oefeningen.
Na de training zijn deelnemers in staat de eigen kracht van de cliënt en zijn omgeving in beeld te krijgen, te bespreken en (indien mogelijk) aan te wenden.

Houding
De cliënt staat aan het stuur.  Dat betekent dat de consulent niet in de expertrol gaat zitten, maar vragen stelt. Dit principe wordt “leiden van achteren’’ genoemd. Belangrijk daarbij is dat de consulent een houding van “niet-weten” heeft, dat hij zijn oordeel opschort en welwillend onderzoekend is. Een open en nieuwsgierige houding is essentieel. De cliënt is kortom degene die inhoud geeft aan het gesprek en oplossingen formuleert.
Pas aan het einde van het gesprek wordt de eventuele aanvraag besproken.

Taal
De gespreksvoerder verdiept zich in de zienswijze van de cliënt en sluit daarop aan. Elke burger is anders en elk probleem vraagt om eigen oplossingen. De gespreksvoerder gebruikt veelal de woorden van de cliënt. De houding van de gespreksvoerder is gelijkwaardig, respectvol en onderzoekend.
De gespreksvoerder maakt zich een nieuw taal repertoire eigen waarbij de regie telkens bij de cliënt gelegd wordt. Deelnemers ervaren in de training de kracht van het complimenteren en hoe dit toe te passen. Veel aandacht gaat uit naar hoe een vraag effectief gesteld kan worden zodat de cliënt in mogelijkheden gaat denken.

Structuur
Deelnemers oefenen met een begrijpelijke structuur van 7 stappen. De structuur is een leidraad waarin ieder zijn eigen oplossingsgerichte taal ontwikkelt. De gespreksopbouw typeert zich door het inventariseren van eigen oplossingen van de cliënt of diens omgeving. Pas aan het einde van het gesprek komt de mogelijke aanvraag of het oplossingsarrangement ter spraken.

Werkvormen
In de training wordt veel geoefend zowel in de rol als gespreksvoerder als in de cliënten rol. Verplaatsing in het cliënten perspectief achten wij erg waardevol.
Er wordt tevens op een trainer/acteur geoefend. De praktijk heeft geleerd dat gespreksvoerders ook behoefte hebben aan oefeningen als: Het brengen van een teleurstellende boodschap, sturende gespreksvoering en andere moeilijke uitingen. De deelnemers krijgen uitgebreid de mogelijkheid dit in te brengen en te oefenen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten