zaterdag 7 januari 2017

Ervaringsdeskundig in het sociaal wijkteam



Als ervaringsdeskundige in een sociaal wijkteam heb je vaak zelf iets meegemaakt wat lijkt op de situatie van degene die je ondersteunt.  Mensen ervaren dan dat je hun situatie herkent. Ze hoeven niet veel uit te leggen. Jij sluit gemakkelijk aan. Jij weet hoe zoiets is.
Je kunt als ervaringsdeskundige soms een voorbeeld geven uit je eigen leven, of uit het leven van een ander, zonder dat je letterlijk adviseert wat de ander moet doen. Dat zou namelijk niet werken.
Dat kan als volgt: ED = ervaringsdeskundige. WB=Wijkbewoner die je ondersteunt

ED: “Je vertelde net dat je het heel lastig vindt om de draad weer op te pakken na deze lange depressie. Om dan weer onder de mensen te komen. Bijvoorbeeld weer contact te leggen met je collega’s. Of weer naar je sportclub. Ik snap dat helemaal. Ik hoor dat vaak en dat had ik zelf ook toen ik ging herstellen.”

WB: “Blij dat jij dat snapt. Ja het lijkt soms wel of niemand dat begrijpt, mensen kunnen zich dat gewoon niet voorstellen. Je voelt dat je er niet meer bij hoort. Je wilt wel, maar je ziet er vreselijk tegenop.”

ED: “Inderdaad ik heb dat ook ervaren, het gevoel er niet meer bij te horen. En ook er vreselijk tegen op te zien om contact te leggen. Maar ook heb ik ervaren dat het na verloop van tijd toch weer wat went en gemakkelijker wordt. Bijvoorbeeld weer naar de sportclub te gaan en daar mijn draai weer vinden.”

WB: “Benieuwd hoe heb je dat voor elkaar gekregen. Zover ben ik nog niet hoor?”

ED: “Het is natuurlijk voor iedereen weer anders, maar mij ging het ongeveer als volgt
Er volgt een verhaal: “…………………………………………………………………………………………………………….”

WB: “Goh mooi zeg. Knap van jou. Zover ben ik echt nog niet”

De ervaringsdeskundige stelt vervolgens drie belangrijke vragen:

1            “Is er iets wat jou aanspreekt in mijn voorbeeld?”


WB: “Jazeker, vooral dat het jou gelukt is. ”

2            “Wat spreekt jou nog meer aan uit dit voorbeeld?”

WB: “Nou ja, hoe je het hebt aangepakt. Dat je iemand hebt gebeld die je wat beter kent van de sportclub en eerst met haar hebt bij gepraat over hoe het nu gaat. Ook dat je daarna een keer op proef bent gaan meetrainen. Daarna ging het al een beetje gemakkelijker vertelde je. O ja ook dat je de trainer hebt gebeld om zeker te weten of het die avond doorging. Dat soort dingen ”


3            “Wat zou jij nou voor jouw situatie kunnen bedenken wat daar als het ware een beetje op lijkt? Wat het voor jou dus ook een beetje gemakkelijker gaat maken?

De ervaringsdeskundige gebruikt zijn ervaring om te laten zien dat verbetering mogelijk is.
De ervaringsdeskundige helpt op deze manier de ander zijn eigen manieren te gaan ontdekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten