woensdag 21 juni 2017

Stoom uit je oren




De training “stoom uit je oren” is een training van van Zorgbelang Zuid-Holland.

Als ik merk dat de jeugdhulpverlener me echt wil helpen, dan vind ik het niet erg als het gesprek moeilijk wordt. Maar als ik het idee krijg dat ik me moet gaan verdedigen omdat ze me willen beknotten, dan kan ik laaiend worden”

Bij een oudernetwerk jeugdzorg in Dordrecht kwam bovenstaande ter sprake. Ouders van kinderen met jeugdzorg hebben te maken met problemen op veel terreinen. Ouders hebben ook al een hele geschiedenis aan procedures achter de rug. Veel ervaringen en vaak begrijpelijke emoties.

Je moet soms lang vechten om je kind weer terug te krijgen, vind je het gek dat je dan wel eens overkookt?”

In deze training gaat het erom welke emoties er kunnen spelen. Om daar zo mee om te gaan dat de zorg voor je kind goed geregeld wordt, niet simpel!

Het gaat om iets belangrijks
Als je boos of verdrietig wordt gaat het altijd om iets belangrijks. Wat helpt is je te realiseren dat je niet zomaar boos bent. Er is altijd iets belangrijks aan de hand. Het helpt om daar dan over na te denken.
Ook hulpverleners kunnen zich dat realiseren. Als ouders boos zijn, dan gaat het over iets belangrijks. Daar kun je naar vragen:

Ik merk dat het over iets belangrijks gaat, daar wil ik graag met u over praten”

Boos zijn en nadenken gaat niet tegelijk
Als je boos wordt, wil je het eens goed vertellen hoe het zit. Maar dat werkt niet. Als je heel boos wordt wil je snel actie. Nadenken lukt dan niet. Je hersenen slaan dan stapjes over. Als je je dat realiseert, kun je het best een pauze inlassen.
Voor hulpverleners is het ook goed om te realiseren dat mensen eigenlijk niet kunnen nadenken als ze boos zijn. Eerst weer rustig worden, dan pas verder praten over moeilijke dingen

Boosheid verminderen
Tijdens de training werd uitgewisseld wat iedereen al doet om boosheid te verminderen. Een kleine greep
  • Gesprek goed voorbereiden
  • Altijd met iemand samen een gesprek voeren
  • Proberen te ontspannen
  • Een pauze nemen als je boosheid op voelt komen.
  • Vertellen wat je belangrijk vindt
  • Genoeg bewegen, voor het gesprek gaan wandelen of zo.
  • Op je ademhaling letten.

Steun zoeken bij lotgenoten helpt ook, mits je elkaars problemen niet groter maakt” zei iemand

Geen opmerkingen:

Een reactie posten