Een gespreksvoerder bij de WWB
(wet werk en bijstand)
maakte het volgende mee:
Cliënt maakt vaak willekeurige bewegingen, kijkt weg, krabt voortdurend aan
zijn arm etc. De gespreksvoerder denkt aan een dwang handeling en schat in dat dit bij een sollicitatie belemmerend is. De klant wil er niet over
te praten.
Wat kun je
als oplossingsgerichte gespreksvoerder dan doen?
Grondhouding: Oordeel loos, werken met
het perspectief van de klant, vriendelijk blijven.
De klant
ziet niet dat hij een probleem. Wijst hulp af want het is niet relevant.
Probeer een gesprek op te bouwen waar bij de
klant zich op zijn gemak voelt. Duwen en trekken helpt daar meest niet bij,
overtuigen en confronteren evenmin.
Het is vaak niet
nodig de achtergrond van het gedrag te begrijpen of te analyseren om de persoon toch te kunnen helpen
Vragen die
kunnen helpen:
De
aanleiding van het gesprek verhelderen:
·
“We hebben een gesprek over het vinden van een
baan. Daarbij zou ik met je willen praten over wat er bij een sollicitatie gesprek komt kijken. Zou dat
nuttig voor je kunnen zijn?” (Het is
moeilijk daar nee op te zeggen)
Nut voor de
ander onderzoeken
·
“Een eerste indruk bij een sollicitatie is vaak
erg belangrijk voor het vervolg, hoe zie jij dat?”
·
“Hoe
belangrijk schat jij de eerste indruk die je maakt op een sollicitatiegesprek?”
Als hij daar positief op reageert: Gewenste situatie
verkennen:
·
“Stel dat je eerste indruk die je wekt bij een
sollicitatie gesprek goed is, wat zou daar een
voordeel van kunnen zijn?
·
“Zie je nog meer voordelen?”
·
“Wat zijn zo een aantal belangrijke punten om
een goede eerste indruk te wekken bij
een sollicitatie?” “ Weet je er nog meer?” (als hij zijn bewegingsdrang noemt
hoef je er niet bijzonder op in te gaan,
noemt hij het niet is het ook goed)
Platform
verkennen:
·
“Stel jezelf een schaal voor van 0-10 waarbij 10
staat voor een goede eerste indruk bij een sollicitatiegesprek, waar sta je dan
nu?”
·
"Wat zit er nu al in? Wat doe je al om een
goede indruk te wekken ?"
·
"Stel jezelf een stap hoger voor, wat is er dan
anders?"
·
"Heb je wel eens het idee gehad dat je op die
trede stond?"
·
"Wat deed je toen anders?"
Misschien gaat de klant iets vertellen over het moeilijke gedrag.
Door
geduldig de oplossingsgerichte vragen te stellen, vriendelijk te blijven, zijn
situatie te erkennen kom je steeds meer dingen tegen die de klant nuttig vindt om een eerste goede indruk te
wekken bij een sollicitatiegesprek. Mild confronteren kan altijd nog. BV
“In ons eerste
gesprek viel me op dat jij….., daar ben ik inmiddels aan gewend, in hoeverre
zou dat een rol kunnen spelen bij een goede eerste indruk wekken?”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten