maandag 7 november 2011

Cliëntgericht + op de zorgverlener gericht

Binnen een cliëntenorganisatie was discussie over waar de organsiatie zich op moet richten. De éne werker richt zich hoofdzakelijk op de cliënten en hun ondersteuning. Bijv een cursus ervaringsdeskundigen geven voorlichting. 
Een andere werker richt zich meer op zorgverleners en gemeenten om daar iets te veranderen voor de cliënten. De meer cliënt  gerichte medewerker  vindt soms dat de  ander  erg snel wil gaan. De medewerker die zich meer op de zorgveleners richt ervaart soms traagheid bij de ander. "We moeten wel scoren bij die organisaties, en gemeenten betalen ons, dus we moeten wel iets laten zien" 
Een derde medewerker stelt voor dat het EN EN is. Dus niet het een of het hander, maar beide.
Wat doe je dan? 
In onderstaand diagram de mogelijkheden en wat je dan zou kunnen doen. 
In het oranje vak richt je je meest op de cliënt en versterk je de
positie. 
In het blauwe vak richt je je meest op de organisaties en verken je de mogelijkheden. Netwerken. 
In het groene vak probeer je beide te verbinden.Je kunt faciliteren, coachen etc.  
In het rose vak ben je meer met jezelf en het team bezig, reflecteren.

Het klinkt mij logisch in de oren dat je alle vlakken benut.
Het liefst wil je altijd  het groen vlak benutten. Vaak is dat niet mogelijk, maar kun je in de ander vakken er wel naartoe werken. Vaak heb je daarbij anderen nodig. 
Doelen die ogenschijnlijk elkaar een beetje tegen lijken te spreken of niet altijd gemakkelijk te combineren zijn, kun je in een diagram beter voor je zien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten