Oplossingsgericht op pad
Gespreksvoering aan de Keukentafel:
Bij oplossingsgericht werken, (of vraag gestuurd werken) gaat de gespreksvoerder totaal anders te werk dan bij aanbod gestuurd werken. Vroeger keek de gemeente welk aanbod van de gemeente van toepassing was voor degene die hulp aanvroeg. Men werkte vanuit de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG). De voorzieningen stonden vast en de burger moest zich daar naar voegen. Gespreksvoerders stuurden als het waren naar het vaststaande beperkte aanbod toe.
Bij oplossingsgericht werken, (of vraag gestuurd werken) gaat de gespreksvoerder totaal anders te werk dan bij aanbod gestuurd werken. Vroeger keek de gemeente welk aanbod van de gemeente van toepassing was voor degene die hulp aanvroeg. Men werkte vanuit de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG). De voorzieningen stonden vast en de burger moest zich daar naar voegen. Gespreksvoerders stuurden als het waren naar het vaststaande beperkte aanbod toe.
Nu hoort dat andersom te gaan. Als iemand een probleem ervaart gaan we
met diegene in gesprek. We vragen hoe de burger het probleem ervaart, wat voor
mogelijkheden de burger zelf heeft en wat voor mogelijkheden er elders zijn. We
praten ook over meerdere levensgebieden. Vaak hangt het ene met het
ander samen. We beginnen bij welke vraag de burger heeft. We sturen van daaruit naar een oplossing toe.
Dat kan vanalles zijn. Het begint bij een oplossingsgericht gesprek met de
burger die ergens ondersteuning bij nodig heeft. Hoe is zo´n gesprek eigenlijk?
Het gesprek
Een consulent zegt:
“Het is heel afwisselend. Je weet nooit hoe een gesprek loopt. Je weet van te
voren nooit wat de vraag precies is. Hoe
iemand een probleem ervaart, mensen zijn allemaal anders. Als iemand bijv. huishoudelijke hulp vraagt
kan er van alles achter schuil gaan. Daar krijg je pas een beeld van als je bij
mensen thuis komt en in gesprek gaat. Het is zo belangrijk dat je op huis
bezoek gaat. Zo´n gesprek is heel anders dan vroeger. Je begint al op een
andere manier”.
Hoe je zo´n vraag gestuurd gesprek begint werd me duidelijk
tijdens een huisbezoek?
Burger: “ Goede
middag komt u binnen, ik zag jullie
al aankomen” Consulent:. “ Goede
middag, ja ik zag u al voor het raam staan, ik hoefde niet eens aan te
bellen. Zeg wat woont u hier prachtig zeg,
een plaatje gewoon. Woont u hier al lang?
B: “Ja ik woon hier mijn leven lang, het was de dienstwoning van mijn vader. Die was vroeger bij de politie. Sinds mijn ouders zijn overleden woon ik hier alleen. Ja het is mooi plekje, dat zegt iedereen. Echt rustig. Een goede buurt, ik ken hier iedereen”.
C: “ Sinds het overlijden van uw ouders woont u hier alleen. Waar zullen
we gaan zitten?
B: “O maakt niet
uit”
C: “ Zullen we dan
daar gaan zitten waar u het prettigst zit”?
B: “Ja dat is
goed, ik zit altijd hier, misschien kunt u dan op de bank zitten, of wilt u
liever aan de tafel?”
C: “ Nee hoor het
is prima, ik ga op de bank zitten,
allemaal goed. Ik pak er even mijn
mapje bij, zo kan ik prima iets opschrijven meteen. Er is een vraag gekomen
bij de gemeente . Vertelt u eens….?
B: “ …....”
|
Aansluiten bij de
ander
Daar zijn verschillende manieren voor:
- De ander bepaalt waar het gesprek plaats vindt. Wat de ander prettig vindt is bepalend. De gespreksvoerder is te gast en gedraagt zich ook zo.
- Je gebruikt de woorden van de burger. Als je als gespreksvoerder iets samenvat gebruik je zoveel mogelijk de woorden van de ander. Dat heet taalmatching.
- Je gebruikt geen jargon of gemeente taal, dat sluit niet aan. Bijvoorbeeld het woord “voorliggende voorziening” zegt een burger niets.
- Vragen naar het nut van het gesprek voor de ander. Een oplossingsgericht gesprek dient het doel van de ander. “U hebt een aanvraag in gediend, wat zouden we daar wat u betreft over moeten bespreken?” of: “Wat zou u met dit gesprek willen bereiken?” Dit noemen we in het oplossingsgerichte werken nuttigheidsvragen.
- De ander bepaalt het tempo van het gesprek. Soms lijkt een gesprek heel traag te gaan. Vanuit de burger gezien is dat tempo echter helemaal niet zo traag.
- Hoe werkt het bij jullie in de praktijk?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten