Tijdens een training bij www.wmogesprekstraining.nl werd geoefend met complimenteren :
Cursist vertelt over een ervaring waarbij ze lang heeft moeten wachten en veel geduld moest hebben. Instanties werkten tegen. Ze is rustig gebleven wat veel moeite kosten. Door uiteindelijk in actie te komen op het goede moment in combinatie met geduld heeft ze goed resultaat geboekt. Maar het viel niet mee.
Vier toehoorders gaven haar complimenten
Complimenten zoals:
1 Jij bent geduldig zeg goh!
2 Toppie zeg! Dat je meteen in actie kwam toen het uiteindelijk zover was. Na zo lang te moeten afwachten!
3 Indruk wekkend! Hoe heb jij je geduld zo goed kunnen bewaren?
4 Het lijkt er op dat je veel geduld moest opbrengen alvorens je iets kon doen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
De cursist laat alle complimenten op zich inwerken.
Ze concludeert dat ze complimenten 1 en 2 heel prettig vond om te horen. Het bevestigde haar en gaven een goed gevoel.
De complimenten 3 en 4 zette haar erg aan het denken. Wat heeft mij toen goed geholpen? Hoe zat dat ook alweer?
Vooral de combinatie van de complimenten vond ze erg motiverend:
Eerst bevestigend en een goed gevoel, gevolgd door na te gaan denken. Werkte goed.
Het eerste compliment is gericht op de persoon.
Het tweede is gericht op wat ze deed: het proces.
De derde en vierde zijn complimenteuze vragen. Die blijken erg effectief.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten